Het krankzinnige plan

5 januari 2015  |  Categorie: Persoonlijke verhalen

anekdotes met een moraal vertel je om te overtuigenSoms doe ik echt ontzettend domme dingen. Zoals die ene keer toen mijn vrouw en ik op zaterdag naar vrienden in Frankfurt gingen…

Anekdotes. We hebben ze volop. En ik raad je aan om ze in je werk zoveel mogelijk te vertellen. Communiceren in verhalen is dé sleutel om het vertrouwen te versterken en samenwerking te bevorderen. Maar dan moet je wel een punt maken met zo’n verhaal. Anders is het niets meer dan een grappige anekdote.

Neem nu die trip naar Frankfurt: een flink eind rijden. Halverwege verlieten we de Autobahn om in een schattig stadje wat te lunchen. Onderin het dal was een parkeerplaats met volop ruimte. De slagboom stond omhoog en ik vond een mooi plekje voor mijn Audi A4.
We liepen omhoog, bekeken het leuke kasteeltje, maakten een wandeling en genoten op een schaduwrijk terras van de Flammkuchen en een frisse Moselwein. Het leek wel vakantie, heerlijk. Na een uurtje was het tijd om de reis te vervolgen, en dus liepen we terug naar beneden.En daar gebeurde het.

Op zo’n honderd meter van de parkeerplaats leek het wel of de slagboom die eerder recht omhoog had gestaan nu ineens… horizontaal lag. Vreemd. We hadden namelijk nergens een parkeerautomaat gezien en hadden geen parkeerkaartje kunnen trekken. Mijn hart begon sneller te kloppen. Zag ik daar aan het gebouw een automaat hangen? Hoopvol versnelden we.
“Verdorie! Dit is een sigarettenautomaat!”
De slagboom was met een hangslot vergrendeld, en onze auto stond eenzaam gevangen. Het bedrijfje waar de parkeerplaats bij bleek te horen, was intussen verlaten.
Ik voelde me zo enorm stom. Waarom heb ik niet beter gekeken? Waarom hebben we niet gewoon verderop op een betaalde plek geparkeerd? De paniek sloeg toe. De slagboom zal pas maandagochtend weer open gaan. Wat nu?

Tja, wat doe je dan? Je zoekt uitwegen. En dus liep ik het terrein af, op zoek naar een manier om de omheining te omzeilen. Er was één plek zonder hek. Maar de verhoogde stoep van 30 centimeter was toch echt te hoog voor de Audi. Gelukkig vond ik achter het bedrijfspandje een stel lange planken. Het krankzinnige idee was snel geboren…

idioot-plan“Gas! Gas! Gas!” riep mijn vrouw toen de voorwielen de planken vervaarlijk deden kraken. Ik trapte het gaspedaal diep in en met een enorme gang reed ik tegen de steigerplanken omhoog. Een tel later was de auto bevrijd. Het was gelukt!
Bekomen van de euforie bekeek ik de planken. Die waren behoorlijk gescheurd geraakt. Ik wist op dat moment dat het weinig had gescheeld of de auto was op de betonnen rand tot stilstand gekomen.

Toen we 5 minuten later weer op de snelweg waren, kon ik pas rustig nadenken over de situatie. Ik had toch wel een risico genomen. Onverantwoord eigenlijk. En toen ik de spoorlijn zag liggen, realiseerde ik me dat we met hetzelfde gemak de trein naar Frankfurt hadden kunnen nemen om maandag op de terugreis de auto te halen.

Leuke anekdote. De vraag is natuurlijk: waarom zou je collega’s, klanten of managers ermee lastig vallen? Wel, je kunt er meerdere lessen in zien. Zaken die je hen wilt meegeven, zonder het te hoeven vertellen. Want dat is een kracht van storytelling: je zegt iets zonder het te zeggen.

De moraal van het verhaal zou kunnen zijn: handel nooit uit haastige spoed, maar overdenk eerst je plan. En evengoed kun je eruit leren: beperk je mogelijkheden om je creativiteit aan te wakkeren. Of: door samen te werken kom je ergens. Of…. wat denk jij?

Reacties

  1. marga schreef:

    Of: in iedereen schuilt een James Bond….

  2. Simon Wijma schreef:

    Ha Erik, smakelijk maandagverhaal! Mooie parallel tussen storytelling en journalistiek: ons credo op de journalistiekopleiding was ‘show, don’t tell’. Dus… En qua moraal…de euforie en adrenaline lijken me ook wat waard..avontuur bestaat nog. Moraal (?!) …je hebt de plank flink raakgegeslagen, daar bij de Autobahn. Ga zo door. Groeten Simon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacy Voorkeuren